21.12.14

Урок з хімії "Хімічні властивості солей" 8 кл. (конспект та презентація)






Мета: сформувати уявлення про хімічні властивості солей, про особливості та умови взаємодії солей з кислотами, основами, солями; розвивати вміння складати рівняння реакцій обміну; розвивати пізнавальний інтерес, вміння спостерігати та робити висновки.



Тип уроку: комбінований.
Форми роботи: робота з підручником, розповідь вчителя, демонстраційний експеримент.
Основні терміни та поняття: солі, кислоти, основи, реакція обміну.
Міжпредметний зв’язок: біологія, інформатика, основи здоров’я.
Обладнання: Періодична система хімічних елементів Д.І.Менделєєва, таблиця розчинності кислот, основ і солей у воді, ряд активності металів, пробірки, залізний цвях, сіль кальцій карбонат, розчини НС1, Na2S04, ВаСl2.

Хід уроку

I. Організаційний етап.
Перевірка відсутніх. Налаштування учнів на роботу.

II. Актуалізація опорних знань учнів.
1. Індивідуальна робота біля дошки.       
Перевірка домашнього завдання (два учня біля  дошки виконують домашнє завдання).

2. Фронтальна робота «Хімічний ланцюжок»
         Вчитель показує формули неорганічних речовин, учні по черзі називають.

3. Парна робота «Хімічний тренажер»
         До дошки виходять двоє учнів і записують формули
Які речовини називають солями?
Скласти формули солей


а
б
в
г
д
е
є
ж
з
і
ї


К
Na
Ва
Са
Mg
А1
ІІ
Fе
IІІ
Fе
Zn
І
Сu
ІІ
Сu
1
С1-











2
Вr-











3
I-











4
S=











5
SO3=











6
SO4=











7
РO4











8
СОз=











9
SiOз=











10
NO3-











4. Самостійна робота  «Експрес-контроль»  
Завдання
Допишіть рівняння реакцій, назвіть тип реакцій:
/ варіант                                         II варіант
а)  Zn (OH)2 + H2S04                  а) А1 (ОН)3 + Н3Р04
б)   КОН + H2S03                      б) Cu(OH)2+HBr →
в)   FeO + HCl                           в) ZnO + H2SO4
г)   А1203 + H2S04                      г) Fe203 + HCl
д)   Ca(OH)2+S02                      д)КОН + N205

III. Мотивація навчальної діяльності
«Роз’яжи ланцюжок»
         N2N2O5HNO3Ba(NO3)2BaSO4Ba(OH)2
Вчитель. Як  з солі утворити нову сіль?
         Тема уроку: Хімічні властивості солей.
         Мета уроку: розширити знання учнів про хімічні властивості солей; дослідити хімічні властивості солей; розвивати навички й уміння складати рівняння хімічних реакцій, формувати вміння виконувати хімічний експеримент; спостерігати, робити висновки і узагальнення, виховувати пізнавальний інтерес до предмета хімії.
         План уроку:
         1. Класифікація солей
         2. Поширення в природі.
         3. Фізичні властивості
         4. Хімічні властивості.
         5. Застосування.

IV. Вивчення нового матеріалу.
1.Класифікація солей.
Розповідь вчителя
2. Поширення в природі.
Презентація учня
3. Фізичні властивості.
Розповідь вчителя. Солі мають різноманітний колір.
Майже всі тверді речовини, з різноманітною розчинністю у воді. За цим критерієм солі ділять на: розчинні, малорозчинні та практично нерозчинні.

4. Хімічні властивості.
Учні в зошит записують новий матеріал.
Солі взаємодіють:
1) з металами:
Fe + CuS04 Сu + FeS04 (заміщення)
Cu + FeS04
Звертаю увагу учнів на тип реакції.
Пам'ятайте! Реакція відбувається в тому випадку, коли метал, що бере участь лівіше у витискувальному ряді, ніж той, що утворює сіль.
Демонстрація досліду. У пробірку помістили 5 мл розчину купрум(ІI) сульфату CuS04 і помішаємо залізний цвях і залишаємо на 10 хвилин. Які ознаки свідчать про проходження досліду? (на цвяху з’явився червоний наліт міді)

2) взаємодіють з основами:
CuCl2 + 2NaOH ® 2NaCl + Cu(OH)2¯(обміну)
Fe(NO3)2 + 2KOH ®2KNO3 + Fe(OH)2¯
Учні самостійно урівнюють рівняння реакції. Звертаю увагу на тип реакції.

3)взаємодіють  з кислотами, утворюється сіль і кислота: 
                                                       СО2             
СаСОз + H2S04CaS04 + Н2С03
                                                             Н2О
                                                           (обміну)
Na2CO3 + 2HCl ®2NaCl + CO2­+ H2O

Учні утворюють рівняння реакцій самостійно. Звертаю увагу на тип реакції.
Пам'ятайте! Реакція відбувається лише тоді, коли реагуюча кислота сильніша від тієї якою утворена сіль.
Демонстрація досліду. Перед проведенням досліду згадаємо правила техніки безпеки.
В пробірку помістити ложечку солі кальцій карбонату і додати 1-2 мл розчину сульфатної кислоти. За якими ознаками робимо висновок про наявність реакції? (виділення газу)

4) взаємодіють  з солями, утворюються нові солі
BaCl2+Na2S04 BaS04  + 2NaCl (обміну)
Демонстрація досліду. В пробірку наливаємо 1-2 мл розчину барій хлориду і доливаєм 1-2 мл розчину натрій сульфату. За якими ознаками робимо висновок про наявність реакції (випадання білого осаду).
Пам'ятайте! Реакція відбуватиметься тільки тоді, коли одна з новоутворених солей випадатиме в осад.

5. Застосування
Презентація учня.

6. Здорове харчування.  Обмін мінеральних солей
Мінеральні солі потрібні нашому організму так само, як і білки, вуглеводи, жири та вода. Майже вся періодична система Менделєєва представлена в клітинах нашого організму, проте роль і значення деяких елементів в обміні речовин досі ще повністю не вивчені. Що стосується мінеральних солей і води, то відомо, що вони є важливими учасниками процесу обміну речовин у клітині. Вони входять до складу клітини, без них порушується обмін речовин. І тому що в нашому організмі немає великих запасів солей, необхідно забезпечити їх регулярне надходження. У цьому нам допомагають і харчові продукти, що містять великий набір мінеральних речовин.
Повідомлення групи  учнів

IV. Закріплення вивченого матеріалу.

1. Здійснити перетворення:
а) N2N2O5HNO3Ba(NO3)2BaSO4Ba(OH)2
б) Na →NaOH → Na2SO4 →BaSO4
2. З якими речовинами взаємодіє купрум(ІІ) сульфат?
Аu, Zn, CuO, CO2 , NaOH, KCl, Na2SiO3, HCI, Mg
V. Підсумок уроку.
1. Солі взаємодіють з металами, солями, лугами та кислотами.
2.  Для солей характерні реакції заміщення з простими речовинами, з металами та обміну солей зі складними речовинами.
3. Мотивація і виставлення оцінок учням, що відповідали.
VI. Домашнє завдання.
Вив.§14
Роз.-№127
       -№129 (а)
       -№132

























Share:
«Школа – це маленька держава. Вона не може існувати без ідеї, задуму, що захоплює дітей, учителів, батьків. Якщо така ідея зникає й не народжується нова, школа зупиняється у своєму розвитку. В ній нудьга і немає прогресу»

Блог кабінету хімії

Сайт КЗ "Ліцей НТН" КМР"

МАН України

Навчальний портал

Інформація для абітурєнта

Міністерство освіти й науки України

До мене завітало

На платформі Blogger.