навчальна: узагальнити знання учнів про неорганічні речовини та їх властивості;
розвиваюча: розвивати вмінь порівнювати склад і властивості речовин, класифікувати речовини та реакції, встановлювати генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук;
виховна: формувати навички працювати в парі, орієнтуватися в різних ситуаціях, допомагати один одному, виховувати почуття відповідальності, самостійності та уважності.
Обладнання та матеріали: роздаткові матеріали до уроку; комп′ютер, мультимедійний
проектор, екран, набір для практичних дослідів.
Форми роботи: словесні (інструктаж до виконання завдань, захист, бесіда, розповідь, пояснення),
тренувальні вправи,
інтерактивні вправи («Гра в м’яч», «Доміно», «Морський бій»),
наочні (презентація),
практичні.
Методи роботи: Індивідуальна, парна, групова, фронтальна.
Тип уроку: урок узагальнення і систематизації знань, вмінь і навичок.
Хід уроку
І Організаційний етап (2 хв.)
(Подивіться на мене, подивіться один на одного, глибоко вдихніть та присядьте)
Слово вчителя:
Привітання учнів, перевірка готовності до уроку.
«Друзі, чи знаєте ви, що за пташка зображена на фото» (Слайд 1)
(фото птаха калібрі)
Дійсно, це колібрі, вона за 1 сек. Робить взмах крилами 200разів! Мені сьогодні теж хочеться побажати вам, щоб ви, як цей птах, були наполегливі, трудолюбиві та старанні на протязі всього уроку. Саме ці якості приведуть вас к досягненню поставлених цілей.
А главная мета уроку – узагальнити та систематизувати знання, які ви отримали на попередніх уроках.
ІІ Актуалізація опорних знань учнів( 6 хв.)
► Фронтальне опитування (Гра «М’ячик)
- Назвіть класи неорганічних речовин.
- Дайте визначення кислотам.
- Як називають розчинні у воді основи?
- Охарактеризуйте класифікацію оксидів.
- Речовина, що прискорює швидкість хімічної реакції.
- Назвіть відомі вам індикатори.
- Які типи реакцій ви знаєте?
- Які метали не витискують водень з розчинів кислот?
- Як називається реакція між кислотою та основою?
Одночасно
► Індивідуальна робота біля дошки (Знайти відповідність)
1 | Ba(OH)2 | A | Барій гідроксид |
2 | N2O5 | Б | Нітроген(V) оксид |
3 | Al2(SO4)3 | В | Алюміній сульфат |
4 | HNO3 | Г | Нітратна кислота |
5 | FeSO3 | Д | Ферум(ІІ) сульфіт |
6 | N2O3 | Е | Нітроген(ІІІ) оксид |
► Індивідуальна робота за комп’ютером (Onlain тест) (Слайд 2)
► Індивідуальна робота за завданням («Третій зайвий») (Слайд 3)
Викресли в кожному рядку зайву формулу
(На місцях працюють три учня, під час відповіді, кожний пояснює по два рядки)
1 | H2SO4 | H2CO3 | HNO3 |
2 | CaCl2 | NaI | Na2O |
3 | HCl | NaOH | H3PO4 |
4 | MgO | BaO | P2O5 |
5 | Ca(OH)2 | Zn(OH)2 | KOH |
6 | CO2 | SiO2 | CaO |
► Фронтальна робота (Гра «Морський бій»)
(За роздатковими картками називаємо сполуки. Працюємо «струмочком»)
Висновок: Блок-схема «Класифікація неорганічних сполук» (Слайд 4)
(Ми з вами пригадали класифікацію неорганічних сполук, узагальнити її можна у вигляді блок-схеми)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Характеристика Блок-схеми (Слайд 5)
Ме | неМе |
МехОy | неМеxОy |
Меn(ОН)n | H xRy |
MexRy |
Вчитель: Зверніть увагу, в кожній ланці є спільне – це хімічний елемент, метал або неметал, які переходять з однієї речовини в іншу, ніби спадково.
Як в біології називають носій спадкової інформації? (ген)
Як ви думаєте, який елемент буде являтися «геном» для першого ланцюжка (Ме) для другого ланцюжка (неМе)
Висновок: Тому такі ланцюжки та ряди називають генетичними.
IV. Узагальнення та систематизація знань та вмінь учнів
Тема уроку: «Генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук» (Слайд 6)
(робимо запис на дошці та в зошиті)
Вчитель: Генетичний зв’язок між речовинами означає взаємне перетворення. Його відображають схемами, які називають ланцюжками перетворень.
Відеодослід: (Слайд 7)
В баночці з киснем спалили вугілля, після того, в отриману речовину додали води.
Якою схемою можна записати перетворення що відбулися з речовинами?
C → CO2 → H2CO3
Розв’яжіть ланцюжок.
Висновок: записавши логічні ланцюжки, ми довели, що різні речовини одного хімічного елемента взаємопов’язані хімічними перетвореннями.
► Пояснення вчителя
Давайте спробуємо виразити генетичний зв’язок між класами неорганічних сполук, прослідкувавши генетичний ряд Ме та неМе . Підібрати відповідний метал та неметал і записати рівняння реакції. (Слайд 8)
N2 →N2O5→HNO3 →Ca(NO3)2
Mg →MgO → Mg(OH)2 → MgCO3
► Робота по групам
Розв’жіть ланцюжок, запишіть тип реакції.
► Работа по парам (Гра «Доміно»)
Вчитель: Ми гарно попрацювали, а зараз пограємо. Гра називається «доміно».
Завдання. Скласти чотири рівняння реакції та визначити їх тип.
(В кінці роботи відповіді на екрані)
Висновок: На сьогоднішньому уроці ми повторили та узагальнили класифікацію неорганічних речовин, їх склад, назви, генетичний зв’язок.
(А зараз ми проведемо самостійну роботу на закріплення.
Поки я роздаю роботи, запишіть д/з).
V. Контроль знань.
Самостійна робота
І Варіант Прізвище_____________ 1 рівень(6б.) Знайди пару 1.KOH А. Сульфур(VI) оксид 2.HBr Б. Калій гідроксид 3.SO3 В. Ферум(ІІІ) сульфат 4.Fe2(SO4)3 Г. Бромідна кислота 2 рівень (9б.) Закінчи рівняння, визнач тип реакції 1.Na+H2O→ 2.LiOH+H3PO4→ 3 рівень (12 б.) 1. Здійсни перетворення за схемою К → К2O → КOH→ K2SO4 1. 2 3 | ІІ Варіант Прізвище_____________ 1 рівень(6б.) Знайди пару 1.AlPO4 А. Хлор(VII) оксид 2.Cl2O7 Б. Натрій гідроксид 3.NaOH В. Хлоридна кислота 4.HCl Г. Алюміній ортофосфат 2 рівень (9б.) Закінчи рівняння, визнач тип реакції 1.Fe(OH)3→ 2.K+H2O→ 3 рівень (12 б.) 1. Здійсни перетворення за схемою Zn → ZnO → Zn(OH)2 → Zn3(PO4)2 1 2 3 |
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів
Слово вчителя:
Щиро дякую вам за урок. Ви гарно попрацювали. Я вважаю , що ви підготувалися до контрольної роботи.
За сьогоднішній урок отримали оцінки такі учні:…
VІІ. Рефлексія
Слово вчителя:
А тепер я прошу всіх заспокоїтись. Сядьте зручніше, закрийте очі та поміркуйте про те чим ми займались протягом уроку. А тепер покажіть мені, за допомогою жестів чи задоволені ви своєю роботою на уроці, чи ні.
VІІІ. Домашнє завдання
1.Повторити записи в робочих зошитах,
2.пов.§19, підг. до к.р.
3.зош. ст..