30.11.14

«Подорож всезнайок по хімічним та екологічним лабіринтам», 9 класи


Мети гри. Стимулювати пізнавальну активність хлопців, розвити інтерес до предмета, кмітливість, ерудицію, уміння швидко й чітко формулювати й висловлювати свої думки, логічно міркувати, застосовувати свої знання на практиці, з почуттям причетності до спільної справи працювати колективно.


Устаткування. Періодична система хімічних елементів Д.И.Менделєєва (настінна таблиця), картки із завданнями, набір хімічного встаткування, ножиці, ложка для спалювання речовин, порцелянова чашка, тигель, олівець, плакати й малюнки для оформлення гри.
Підготовчий етап
В 9-х класах формуються команди, кожна з п'яти хлопців, включаючи капітана команди. Команда придумує собі назву, емблему й вибирає зі своїх однокласників групу підтримки з 3-4 чоловік. Бали, які набрали вболівальники (група підтримки) під час гри, приплюсовуються до балів, набраним командою. Таким чином, загальний результат гри команди залежить і від гри вболівальників.
З учнів 10-11-х класів вибирається журі (6-7 чоловік).
Учнем перед грою пропонується повторити наступний матеріал:
1) періодична система хімічних елементів Д.И.Менделєєва;
2) складання хімічних формул по валентності;
3) хімічні властивості й способи одержання основних класів неорганічних з'єднань, їхнє застосування;
4) рішення розрахункових завдань, пов'язаних з молярним обсягом, закон Авогадро.
Правила гри
Гра проходить у два етапи, які мають назви. Перший етап - «Хімічний лабіринт», другий - «Екологічний лабіринт», у якому учнем пропонується вирішити завдання з екологічним змістом. Кожний етап містить у собі групові й індивідуальні завдання, а також завдання для вболівальників. Виконання завдання журі оцінює певним числом балів.
Кожна команда сідає за свій ігровий стіл. Журі сидить за окремим столом, аналізує етапи гри, повідомляє результати. Необхідні ігрові столи для капітанів (один загальний) і для вболівальників (по числу команд). Паузи під час гри заповнюються музикою. Гра розрахована приблизно на 60 хв.
ХІД ГРИ
Гра починається з «візитних карток» команд. Потім учитель представляє членів журі.
Учитель. Сьогодні наші всезнайки зібралися тут для того, щоб відправитися в подорож по хімічному й екологічному лабіринтах. Їм має бути відповісти на багато питань і вирішити завдання, і в цьому їм допоможуть їхнього знання, спритність, кмітливість, а також відповіді шановних уболівальників. Сподіваюся, що змагання буде добрим, веселим, дотепним.
Отже, шановні учасники команд і вболівальники, запрошую всіх вас на перший тур гри – «Хімічний лабіринт». На початку хімічного лабіринту буде розминка для команд «Угадай елемент». Ви знаєте, що багато хімічних елементів названі на честь учених, міст, країн, континентів, відкриттів в астрономії. Пам'ятаючи про цьому, потрібно визначити хімічні елементи.
Завдання виконується по картці № 1. Необхідно поставити замість знаків питання відповідні їм цифри з першого стовпця.
Картка № 1 "Угадай елемент"

За кожну правильну відповідь присуджується 1 бал. Час гри - 3 хв.
Учитель. Наступний етап хімічного лабіринту – гра «Магічні кільця».
Завдання, призначене для учасників команд, виконується по картці № 2.
Для кожної пари речовин, формули яких наведені на картці, необхідно вписати в кільця відсутні у відповідних рівняннях реакцій формули речовин з індексами й коефіцієнтами.
Картка № 2 "Магічні кільця"

Уписана формула без коефіцієнта оцінюється в 3 бали, а з коефіцієнтом - в 5 балів. Час гри - 2 хв.
Поки журі підраховує бали, всі присутні на грі учні слухають казку-завдання «Царство Карбонатів». Вислухавши казку, вони повинні записати якнайбільше рівнянь згаданих у ній хімічних реакцій.
Казка-завдання «Царство Карбонатів»
У деякім царстві, у деякій державі, що перебувало в надрах Землі, жився-був цар. Кликали його Кальцієм. Було в нього три сини, дуже схожих один на одного. Кликали їхній Мармур, Вапняк і Крейда. Незважаючи на зовнішню подібність, по характері вони були різними: Мармур був твердим у своїх переконаннях, Вапняк - покладливим малим, а Крейда - дуже м'яким. Однак жили вони дружно й весело.
Тільки цар знав, що у всіх трьох братів були однакові слабості. Строго-настрого цар заборонив їм відвідувати гарячу суху сауну, тому що там їх чекає смерть. Розповів цар синам про те, що вони можуть перетворитися при дії високих температур у речовини летучі й нелетучі. Про це краще не знати придворним алхімікам. І другий наказ: не пити й не є кислі продукти, тому що вони теж згубні для братів.
Але якось після веселого бенкету друзі запросили братів у сауну, і ті, забувши про накази батька, з радістю прийняли запрошення. Алхіміки були напоготові, вони довго чекали цього дня, коли в порох розпадуться брати.
Наступного дня прокинувся царі й побачив, що стіни палацу стали белее колишнього. На сніданок замість коров'ячого молока йому подали неїстівне «молоко», а замість вина - газований напій, назва якого він не знав. Наказав цар слугам відшукати своїх непутящих синів, але, як їх не шукали, на жаль, не знайшли. Зрозумів він, що трапилося непоправне.
Довго цар був нерозважний. Прогнав він із царства своїх алхіміків, а замість зажадав дійсних хіміків, щоб ті розгадали таємницю загибелі синів. Так де ж їм було узятися в ті часи? Тоді звернувся цар з посланням, що відправив з гінцями по всьому світлу, до вчених-хіміків із проханням допомогти йому повернути його дітей: «Хто зможе зробити це чудо, того чекає половина мого царства». Однак у ті часи чуда не відбулося.
Учитель. Хлопці, вам допоможуть ваші знання по хімії завершити казку гарним кінцем. Так хочеться, щоб батьки знову знайшов своїх синів. Удачі вам!
На виконання завдання дається 6 хв. За кожне правильно складені рівняння реакції - 2 бали.
(Відповіді. СаСО3 СаО + З2,
СаО + Н2ПРО = Са(ВІН)2,
Са(ВІН)2 + З2 = СаСО3 + Н2ПРО,
СаСО3 + 2НСl = СаСl2 + З2 + Н2ПРО,
СаО + З2 = СаСО3,
CO2 + H2O = H2CO3.)
Журі повідомляє результати пройдених етапів.
На наступному етапі хімічного лабіринту грають знову все: члени команд, уболівальники, капітани. Капітанам пропонується гра «Лабіринт по періодичній системі хімічних елементів Д. И. Менделєєва» (картка № 3). Правила гри наступні: якщо твердження, уписане в клітку, правильне, то продовжувати шлях по стрілці «так», а якщо помилкове, то продовжувати шлях по стрілці «ні». Необхідно знайти вірний шлях до фінішу, відзначаючи його послідовно цифрами, починаючи з 1. (Підказка: кількість ходів - 9.)
Картка № 3 "Лабіринт по періодичній системі
 хімічних елементів Д. И. Менделєєва"


Членам команд пропонується гра «Чарівна квітка». Завдання виконується по картці № 4. Треба скласти рівняння всіляких хімічних реакцій між речовинами, формули яких наведені на пелюстках квітки. За кожне правильне рівняння реакцій - 1 бал. Відповіді написати в картці.
Картка № 4 "Чарівна квітка"

У цей же час уболівальники грають у гру «Кубик». Одному з уболівальників пропонують постаратися підкинути кубик 6-8 разів так, щоб випало якнайбільше хімічних символів для складання хімічних формул. Уболівальники по хімічних символах, що випали, становлять хімічні формули. Кожна правильно складена формула оцінюється в 1 бал. На гранях кубика написані символи наступних катіонів і аніонів:
Аl3+, НSO4, РО43–, ВІН, Н+, Сl.
На гру приділяється 10 хв.
Учитель. Поки журі перевіряє відповіді на завдання й підводить підсумки пройдених етапів гри, ми з вами пройдемо останній коридор хімічного лабіринту. Команди й уболівальники грають одночасно. Учасникам команд пропоную розгадати «Хімічний кросворд». Завдання виконується по картці № 5.
Картка № 5 "Хімічний кросворд"

У кросворді необхідно знайти відповідні назви:
1. Властивість атома відтягати електрони іншого атома.
2. Складна речовина, при дисоціації якого утвориться іон водню.
3. Прості речовини з характерним блиском, добре проводять електричний струм.
4. Газ, що утворить захисний шар в атмосфері Землі.
5. Атом, що забирає собі електрони в іншого атома.
6. Розчинне у воді підстава.
7. Частка, що несе заряд.
8. Складна речовина - продукт окислювання, горіння.
9. Найлегший газ.
10. Хімічний елемент, названий на честь Місяця.
11. Горизонтальний ряд хімічних елементів, у якому ліворуч праворуч підсилюються властивості неметалів.
12. Хімічно неподільна частка.
13. Атоми того самого хімічного елемента з однаковим зарядом ядра, але з різною масою.
14. Деякої солі сарною кислоти в побуті називають ... .
За кожну знайдену відповідь - 1 бал.
Уболівальникам у цей же час пропонується гра «Довідайся мене».
Необхідно із закритими очами на дотик визначити, що входить у набір лабораторного устаткування із числа запропонованих предметів, і назвати їх. Запрошуються по одному вболівальнику від кожної команди. За кожний правильно вгаданий предмет - 1 бал. Для гри можуть бути запропоновані наступні предмети: пробірка, лійка, ложечка для спалювання речовин, тримач, кільце для штатива, порцеляновий тигель, хімічна склянка, колба. На гру приділяється 5 хв.
Учитель. Отже, хімічний лабіринт весь пройдений. Надається слово журі для оголошення підсумків гри «Хімічний лабіринт». (Журі підводить підсумки гри «Хімічний лабіринт».) Далі нам має бути другий тур гри – «Екологічний лабіринт».
Запрошуються за окремий стіл капітани команд. Їм дається завдання-картка, де написан набір слів: в, забруднення, джерела, техногенного, повітря, місті, назвіть, нашому. Із цих слів треба скласти питання-пропозицію. Максимальне число балів - 5.
(Відповідь. Назвіть джерела техногенного
 забруднення повітря в нашому місті.)
У цей же час командам пропонується гра «Чорний ящик».
Вноситься чорний ящик.
Учитель. Увага! Чорний ящик. Леонардо да Вінчі назвав її «соком життя». Відгадайте, що перебуває в чорному ящику, і дайте пояснення назві «сік життя».
Час на гру - 3 хв. Максимальне число балів - 5.
(Відповідь. Вода.)
Учитель. Поки журі перевіряє ваші відповіді, я пропоную пройти останній виток гри «екологічний лабіринт». Грають одночасно капітани, учасники команд і вболівальники.
Капітани за окремим столом виконують завдання по картці № 6.
Картка № 6 «Кислотні дощі»
1. Укажіть, які із запропонованих речовин сприяють виникненню кислотних дощів – оксид фосфору(V), хлор, аміак, оксид азоту(IV), метан (СН4), оксид сірки(VI), оксид вуглецю(IV).
2. Складіть формули відповідних кислот.
3. Подумайте, що почне фермер після кислотних дощів, щоб поліпшити стан ґрунту.
Максимальне число балів – 5.
Командам пропонується вирішити розрахункове завдання з екологічним змістом, написаний на дошці: «Обчислите масу вуглецю в повітрі кабінетів хімії й біології, якщо вважати, що зміст вуглекислого газу в кабінеті хімії становить 0,06%, а в кабінеті біології – 0,03%. Зрівняєте в екологічному відношенні ці кабінети, якщо вони займають однаковий обсяг –
 500 м3».

Максимальне число балів - 5. Час на відповіді - 13 хв.
(Відповідь. Маса вуглецю в хімічному кабінеті – 0,16 кг,
 у кабінеті біології – 0,08 кг.)
У цей же час уболівальникам пропонується гра «Пінг-понг». Усно задаються питання, на які треба швидко відповісти. Право відповідати першим дається тому, хто швидше підніме руку. За кожну правильну відповідь - 1 бал. Гра триває 13 хв.
ПИТАННЯ
1. Як називають речовини, які використають для підгодівлі рослин?
(Добрива.)
2. Який газ називають вигарним?
(Оксид вуглецю(II).)
3. У карстових печерах ростуть бурульки. Як називають бурульки, що ростуть нагору?
(Сталагміти.)
4. Які речовини утворяться в процесі фотосинтезу?
(Глюкоза й кисень.)
5. Як називають захисний шар атмосфери Землі?
(Озоновий.)
6. Для обприскування чагарників фермери використають бордосскую рідина. Що це за речовину?
(Суміш мідного купоросу й вапняного молока.)
7. У якій капусті втримується багато йоду?
(У морський.)
8. «Жовч бога Вулкана» - це сказано про який хімічний елемент?
(Про сірку.)
9. Який хімічний елемент називають елементом життя й думки?
(Фосфор.)
10. Який хімічний елемент є основа всього мінерального миру нашої планети?
(Кремній.)
11. Фізіологічний розчин уводять в організм людини при великій втраті крові. Яка основна речовина входить до складу цього розчину?
(Хлорид натрію.)
12. Недолік якого хімічного елемента в організмі людини приводить до карієсу зубів?
(Фтору.)
13. Яку речовину називають «летучий луг»?
(Аміак.)
14. Як називається наука, що вивчає відносини організму з навколишнім середовищем?
(Екологія.)
15. Ким було створене навчання про біосферу?
(В.И.Вернадским.)
Журі підводить підсумки. Відзначаються найбільш активні команди, капітани й уболівальники.
* * *
Відповіді на завдання по картках
Картка № 1 «Угадай елемент»
Стокгольм. 1 - Гольмій.
Дубна. 2 - Дубний.
Сонце. 3 - Гелій.
Росія. 4 - Рутеній.
А.Б.Нобель 5 - Нобелий.
Місяць. 6 - Селенів.
Польща. 7 - Полоній.
Ю.Гадолин. 8 - Гадолиний.
Плутон. 9 - Плутоній.
Картка № 2 «Магічні кільця»
1) 2P2O5; 2) 2Mg; 3) 2Al2O3; 4) 2K3PO4 і 3H2O.
Картка № 3 «Лабіринт по періодичній системі хімічних елементів Д. И. Менделєєва»
1-2-7-8-14-18-23-19-20-фініш.
Картка № 4 «Чарівна квітка»
1) Zn + 2НСl = ZnСl2 + H2;
2) КІН + НСl = КСl + Н2ПРО;
3) 2КІН + З2 = ДО2З3 + Н2ПРО;
4) ДО2ПРО + З2 = ДО2З3;
5) Nа2З3 + 2НСl = 2NaСl + Н2ПРО + CO2;
6) ДО2ПРО + 2HCl = 2KCl + Н2О.
Картка № 5 «Хімічний кросворд»
1. Электроотрицательность. 2. Кислота. 3. Метали. 4. Озон. 5. Окислювач. 6. Луг. 7. Іон.
8. Оксид. 9. Водень. 10. Селенів. 11. Період. 12. Атом. 13. Ізотопи. 14. Купоросы.
Картка № 6 «Кислотні дощі»
1. Оксид фосфору(V), оксид азоту(IV), оксид сірки(VI).
2. Н3РО4, НNО3, Н2SO4.
3. Буде вапнувати.
uage:R7 � o p �� �� span>


(С, Карбон.)
5) Дюжину протонів маю,
 Другу групу полюбляю.
Відгадайте, хто я є.
Як звучить ім'я моє.
(Mg, Магній.)
* * *
6) Оксигену не боюся
І йому не підкорюся!
Силу я найбільшу маю,
Електрон завжди шукаю.
(F, Флуор.)

Конкурс 8. Пантоміма (5 хв)
Члени команди мають показати пантоміму про хімічний елемент, а їх уболівальники — вгадати цей елемент.
За пантоміму — 2 бали.
Команда 1. Алюміній.
Команда 2. Ферум.

Гра з уболівальниками
За правильну відповідь учні отримують кружеч­ки, які в кінці гри переводяться в бали.
1. У прізвищі якого вченого є 9 літер, чотири з яких — «О»? (Ломоносов.)
2. Яку горілку не буде пити жоден алкоголік? (Царську.)
3. Який камінь відіграв велику роль в історії хімії, незважаючи на те, що його ніколи не існувало? (Філософський.)
4. Чому лід легший за воду? (Бо має .меншу густину.)
5. Який хімічний елементу XVIII ст. зображували у вигляді воїна? (Ферум.)
6. У якому році Д. Менделєєв сформулював пе­ріодичний закон? (1869р.)

Конкурс 9. Хто більше знає? (2 хв.)
Перелічіть металічні елементи, назва яких почи­нається з літери «К». За кожну назву — 1 бал.
(Калій, Кадмій, Кальцій, Кюрій, Каліфорній, Криптон, Ксенон, Курчатовій, Кобальт, Купрум.)

Гра з уболівальниками
1. Цей метал одночасно називають «мерзенним металом», «сатанинським металом», але також і «бо­жественним металом». Що це за метал? (Золото.)
2. Іронічно інертні гази називають «хімічними лінивцями». Назвіть їх. (Гелій, Неон, Аргон, Криптон, Ксенон, Радон.)
3. М. Чернишевський назвав цей метал «сріблом із глини». (Алюміній.)
4. Давньогрецький філософ Аристотель назвав цю речовину «живим сріблом», а Діоскорид — «срібною водою». (Ртуть.)
5. Цей елемент називають «царем живої приро­ди», «основою життя» і «хлібом рослин». (Карбон.)
6. Яким елементом утворений метал, що «хворіє на чуму»? (Станум.)


Конкурс 10. Емблема хімічної речовини (5 хв.)
Створіть емблему хімічної речовини, використо­вуючи її властивості, поширення й будову.
Команда 1. Кисень.
Команда 2. Вода.

Підбиття підсумків. Нагородження переможців (5хв.)
Ведучий.
Важко навіть уявити,
Як без хімії нам жити!
Вона чистить і лікує,
Миє, травить і годує,
Одягає і будує,
Створює і знов руйнує.
Посуд, меблі і тканини —
Це хімічні речовини.
І повітря, і вода,
Взагалі природа вся!
Хімію вивчай охоче —
І в халепу ти не вскочиш.
Будеш знать про неї все,


Вона користь принесе!
Share:
«Школа – це маленька держава. Вона не може існувати без ідеї, задуму, що захоплює дітей, учителів, батьків. Якщо така ідея зникає й не народжується нова, школа зупиняється у своєму розвитку. В ній нудьга і немає прогресу»

Блог кабінету хімії

Сайт КЗ "Ліцей НТН" КМР"

МАН України

Навчальний портал

Інформація для абітурєнта

Міністерство освіти й науки України

До мене завітало

На платформі Blogger.

Архів блогу