23.11.14

Орудний відмінок прикметників жіночого роду. Без чого немає життя на Землі. (інтегрований урок з української мови та хімії)


Мета уроку: навчальна: навчати учнів визначати закінчення прикметників жіночого роду орудного відмінку, повторити написання іменників жіночого роду в орудному відмінку, удосконалювати вміння писати речення під диктовку, повторити антоніми, розширити знання учнів про властивості води та показати унікальність природної речовини;
розвиваюча: розвивати спостережливість, увагу, уяву, вміння порівнювати та робити найпростіші висновки, розвивати пізнавальний інтерес до оточуючого світу;

виховна виховувати бережливе ставлення до води.
Тип уроку:  комбінований
Форма проведення: інтегрований.
                                             Хід уроку.
І. Організаційна частина.
Вчитель української мови  
                 Добрий день. Сідайте. Налаштувалися на урок. Подивилися у віконечко, зраділи новому весняному дню. Сьогодні у нас незвичайний урок, бо разом з нами  буде працювати ще один вчитель. Це Вікторія Вікторівна, вчитель хімії та біології.
ІІ. Перевірка домашнього завдання
Вчитель української мови  
         Чи виникли у вас труднощі під час виконання домашнього завдання?
Добре. Тому повторимо основні відомості, які знадобляться для проведення уроку.
Ø    Яку частину мови ми зараз вивчаємо?
Ø    Що називається прикметником?
Ø    Від якої частини мови залежить прикметник? Як він залежить?( в роді числі, відмінку)
Ø    Яким членом речення виступає прикметник?
 ІІІ.  Актуалізація опорних знань
      Каліграфічна хвилинка
 Вчитель української мови  
        Записали число (Вісімнадцяте березня) Звернули увагу на правопис слова вісімнадцять?
 І як завжди починаємо урок з каліграфічної хвилинки.
 Послухайте загадку і відгадайте
     Вдома звіку рідина
                                                       Усяк її вживає
       Буває хмаркою вона,
                                                       Пушинкою буває
                                                       Буває,як скло,
                                                       Крихка, тверда,звичайна
                                                                                                 (вода)
-          Чи зможемо ми це слово записати іншими буквами?(відповіді дітей)
А  допоможе нам з’ясувати Вікторія Вікторівна.
    Вчитель хімії  
            На Землі вода є символом руху. Вона тече вічно, не зупиняючись і не знаючи втоми… Вода дуже цікавить людину з практичної сторони: яка вода є, звідки береться, для чого потрібна, чи впливає на здоров’я. І вчені-хіміки для зручності придумали їй формулу: Н2О (малюнок на дошці) Читається вона англійськими літерами.
Вчитель української мови  
        Тепер ми знаємо, що слово «вода» можна записати ще й по - іншому,   подивіться, але ж в українській мові це звичайні букви ЕН і О
 Сьогодні прописуємо букву «о»
Оо Ок, ол, ро  З’єднання літери о з різними буквами різне (верхнє, нижнє, без відриву руки)
Назвіть мені слово, яке пов’язане з водою і в якому є букви «ен», «о»
Це велика кількість води.
Океан 
   Запам’ятай, що в слові «океан»  після букви К  пишеться  буква Е
Ø    Визначте скільки складів у слові?
Ø    На яких склад падає наголос?
Вчитель хімії  
Дивлячись на глобус, ми бачимо, що на Земній кулі переважає синій колір. Колір – води, тому нашу планету  називають  блакитною планетою. Можна зробити висновок, що води багато. Але чи вся вода придатна  для використання ? Більшу частину складають моря та океани – це солона вода. Якщо уявити, що вся вода нашої планети вміщується в 3-літрову банку, то прісна займає всього півсклянки. Відібравши  піпеткою три краплини з цієї  склянки, ви отримаєте воду річок та озер.  
                                                 (Слова супроводжуються дослідом)
Вчитель української мови  
Прослухавши розповідь, доберіть прикметники до слова «океан»(Холодний, безмежний,далекий)
Складемо речення з поданим словосполученням.
Дельфіни пливають у безмежному океані.
Якого роду прикметник безмежному, у якому відмінку.
Поставте це слово в жіночому роді.(безмежна)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку
Сьогодні на уроці ми повинні навчитися :
 Вчитель української мови     Визначати закінчення прикметників жіночого роду в орудному відмінку
Вчитель хімії    Показати необхідність води для всього живого.
V. Пояснення нового матеріалу.
Вчитель української мови    
  Якого роду іменник «океан»
 Спробуйте перетворити це слово в інше, щоб змінився рід.  Це явище буває в твердому стані (що росте вниз головою? (взимку))  Бурулька
Відкриваємо підручник на с. 103 і дивимось вправу 228
Що потрібно зробити, зачитуємо.
Знаходимо прикметники записані російською мовою, від якого слова
залежить  прикметник?
   Блестящей
Визначаємо закінчення , а  українською мовою -  блискучою,
холодной – холодною
Який висновок ми зробимо?
 Висновок:  В українській мові прикметники жіночого роду орудного відмінку  мають закінчення ою  (на дошці схема висновку)
Вчитель хімії   
           Що таке бурулька?
            Бурулька – це кристали мерзлої води. А найменшим кристалом є сніжинка (малюнок).
   Де ми можемо побачити мерзлу воду? На Північному полюсі. Саме там знаходяться найбільші запаси прісної води.
            А для чого потрібна вода? (відповіді дітей)
Жоден із живих організмів не може обійтися без води. Без їжі людина може прожити 30-50 днів, а без води  лише 3 дні,
Навіть верблюд не може прожити без води більше 8 днів. Тіло дорослої людини на 65% складається з води. Ще більше води в тілі дитини. При масі тіла 40 кг , 28 кг складає вода. Втрата організмом людини більше 10% води може призвести до смерті. Тому добова потреба дорослої людини в воді 2 - 2,5 л.
  Воду називають еліксиром життя.
Вчитель української мови    
-         А як же бути з такими словосполученнями гарячою кашею, смачні-
шою грушею.
Вчитель хімії    Груша складається на 50% з води, щоб приготувати кашу також необхідна вода
Вчитель української мови    
                                      Зверніть увагу!
                     Гарячою кашею       Смачнішою грушею
Після шиплячих у прикметниках закінчення ою, а в іменниках ею
VІ. Закріплення нового матеріалу.
Завдання 1
Вчитель української мови    
Згадаємо, що називається антонімами (слова з протилежним значенням)
Записуємо в зошити лише прикметники - антоніми  в орудному відмінку.
Солоною - прісною
 Холодною – теплою
          Прозорою – каламутною
                                                    Чистою - брудною
Живою – мертвою
 Вчитель хімії   
Яка у вас утворилася цікава група антонімів.
  Яка ж вода потрібна всьому живому на  Землі?
Чиста, скажете ви. Але чиста вода - це дистильована вода. Дистильована вода шкідлива для всього живого. Вона ідеальна, але  «мертва».  Людині потрібна «жива» вода. Але зараз вода знаходиться у небезпеці і потребує постійного захисту від забруднень. Тому 22 березня оголошений  Міжнародним днем води. Запам’ятайте цю дату.
Вчитель української мови    
Попереджувальний диктант
Завдання
Ø    Записати речення під диктовку;
Ø    підкреслити прикметник в орудному відмінку;
Ø    визначити закінчення ;
Ø    пояснити правопис
Країна зеленіє, вмивається дрібною росою.
Фізкультхвилинка
Вчитель хімії   
          Гра: «Вода – не вода»
Правила гри:  Якщо назване слово означає те, що містить воду (калюжа) – розім’яти пальчики; якщо предмети або явище має непряме співвідношення з водою  (риба) – підняти руки вверх; якщо предмети або явище не мають співвідношення з водою (камінь)- плеснути  в долоні.
Слова: море, дельфін, книга, озеро, сонце, рак, чай, ручка, корабель.
Вчитель хімії   
Відпочили, а тепер приготуйтесь спостерігати та запам’ятовувати.
            (дослід з нафтою та натрієм)


Вчитель української мови    
    Розвиток мовлення
Ø    Який ми можемо зробити висновок з побаченого?
(вода забруднюється ,а від цього гинуть рослини і тварини)
Ø    Яка стає вода від забруднення? (брудною, мертвою)
Ø    Чим є вода для Землі? (основою життя)
Учні складають  невелику розповідь про властивості води.
VІІ. Підсумок уроку.
На малюнку ви бачите квітку? Нам її потрібно полити. Кожна правильна відповідь – це краплинка води.
Ø     Який відмінок прикметників  ми вивчали на уроці? (орудний)
Ø    Яке закінчення мають прикметники в орудному відмінку жіночого роді?
Ø    Як називають нашу планету?
Ø    Яка вода в океанах?
Ø    Коли відзначається Міжнародний день води.
VІІІ. Домашнє  завдання. Оцінювання
С.105  - Вправа 227 (А)  Повт. С.63
Вправа 227 (Б)
Намалювати до уроку природознавства малюнок «Чиста вода - майбутнє нашої планети»
Share:
«Школа – це маленька держава. Вона не може існувати без ідеї, задуму, що захоплює дітей, учителів, батьків. Якщо така ідея зникає й не народжується нова, школа зупиняється у своєму розвитку. В ній нудьга і немає прогресу»

Блог кабінету хімії

Сайт КЗ "Ліцей НТН" КМР"

МАН України

Навчальний портал

Інформація для абітурєнта

Міністерство освіти й науки України

До мене завітало

На платформі Blogger.

Архів блогу