23.11.14

Лексичний склад української мови, власне українські та запозичені слова. Сонячна система. Рух планет навколо Сонця. (інтегрований урок з української мови та природознавства)



Мета: навчальна: дати поняття термінів “лексикологія”, «лексика»; відомості про лексику з точки зору її походження; формувати вміння визначати слова за походженням; сформувати в учнів загальні уявлення про Сонячну систему, дати характеристику планетам;

розвиваюча: розвивати основні операції мислення та пізнавальні процеси, вміння використовувати набуті знання в нестандартних ситуаціях, аналізувати, вибирати головне, роботи висновки, збагачувати   словниковий запас учнів; розвивати культуру усного і писемного мовлення; 
виховна: формувати навички працювати в парах, орієнтуватися в різних ситуаціях, допомагати
один одному, виховувати почуття відповідальності, творчий підхід до навчання, любов до предмета, прагнення досліджувати навколишній світ.
Обладнання та матеріали: роздаткові матеріали до уроку; комп′ютер, мультимедійний
 проектор, екран.
Форми роботи: словесні (інструктаж до виконання завдань, захист, бесіда, розповідь, пояснення),
тренувальні вправи,
 інтерактивні вправи («Гра в м’яч», «Доміно»),
наочні (презентація),
Методи роботи: Індивідуальна, парна, фронтальна.
Форма проведення уроку: інтегрований урок.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

ХІД УРОКУ:

І Організаційний етап ( 2  хв.)
Вчитель української мови
Продзвенів уже дзвінок
Починається урок.
Він незвичний і цікавий,
Гостей багато завітало.
Повернемось обличчям до гостей
І лагідно  промовимо : «Добрий день!».
- Всі готові до уроку?
- Так.
Вчитель природознавства
 Щоб урок пройшов не марно,
                         Треба сісти рівно й гарно,
                         Тож і ми часу не гаймо,
                         Працювати починаймо
ІІ Актуалізація опорних знань  (  11 хв.)
Вчитель української мови:
Відкрили зошити, записали число Сьоме лютого
                                                            Класна робота
Звернули увагу на правопис слів.
Як завжди починаємо урок з словникового диктанту (один учень біля дошки)
  1. Словниковий диктант.  (Робота біля дошки)
Лабіринт
Еволюція
Космонавт
Сузір’я
И сигнал
Комета
Орбіта
Лазер
Обертатися
Галактика
Інопланетянин
Ядро
  1. Проблемне питання
Що є спільного між словами записаними на дошці?
            (Вони пов’язані з космосом)
  1. Вправа «Ти мені, я тобі», з м’ячом  (Робота з класом)
Вчитель природознавства
    • З чого складається Всесвіт? (Космічний простір та небесні тіла: зорі, планети, комети та ін.)
    • Що більше за розміром Всесвіт чи Галактика? (Всесвіт)
    • Назва Галактики в якій ми живемо. (Чумацький шлях)
    • Яка наука вивчає космос? (Астрономія)
    • Перший космонавт. (Ю.Гагарін)
    • За допомогою якого пристрою можна побачити космічні зорі? (Телескоп)
    • За допомогою якої зірки можна зорієнтуватися у просторі? (Полярної зірки у сузір’ї Малої медведиці, вона завжди на півночі)
  1. Робота біля дошки (творча робота)
Вчитель української мови
А тепер зорієнтуємось на словниковому диктанті, що на дошці і підкреслимо першу літеру. Утворюється слово:
                                   ЛЕКСИКОЛОГІЯ
ІІІ Мотивація навчальної діяльності (   3 хв.)

Слайд 1
Вчитель української мови
Лексичний склад української мови. Власне українські  та запозичені слова.
Вчитель природознавства
Сонячна система. Рух планет навколо Сонця.
Вчитель української мови
Подивіться на тему нашого уроку. Подумайте, що є спільне між цими двома темами (відповіді учнів)
А чи так, чи ні ми дізнаємося в кінці уроку.
Слайд 2
Отже, завдання нашого уроку:
Визначити, що є спільне між лексикою і сонячною системою.

IV Вивчення нового матеріалу  (   ? хв.)
Розповідь вчителя природознавства
Слайд 3
Згідно з науковою теорією, майже 5 млдр. років тому у нашій галактиці був суцільний хаос.  Частинки газу та пилу рухалися в різні боки, створюючи безлад. За деякий час утворилося  гравітаційне поле, яке призвело до стискання газопилової хмари. Хмара розкручувалася, сплющувалася, у її середині зароджувалась зірка - Сонце. Частини хмари обертаючись навколо зірки зіштовхнулись і з’явились планети сонячної системи.
Слайд 4
До сонячної системи входить 9 планет, супутники планет та малі небесні тіла (астероїди, метеорити та ін.)
Слайд 5
Кожна з планет здійснює обертальні рухи навколо своєї осі, а також має свою орбіту. Тобто, траєкторію руху планети.
Найближча до Сонця планета Меркурій. Тому радіус руху планети дуже малий і вона обертається навколо Сонця за 88  земних діб – швидко. Найдалі розміщена планета Плутон, він обертається навколо Сонця за 248 земних років.
Висновок: Чим більше радіус руху планети, тим довше вона рухається.
Також радіус впливає і на температуру планет. Середня температура на Меркурії – «+340 0С», на Землі «+12 0С», на Нептуні «-160 0С», а на Плутоні суцільна зима, температура невідома.
Висновок: Чим ближче планета до Сонця, тим вона тепліша.
Слайд 6
Головні особливості планет.
Меркурій – немає атмосфери, тому вдень t досягає  +600 0С, а вночі  знижується до -200 0С. Ця планета в 17 раз менше Землі.
Венера – навпаки, має густу атмосферу (захисну плівку планети), до складу якої входить вуглекислий газ. Тому температура на поверхні +500 0С, поверхня являє собою велетенські кратери, сотні згаслих вулканів, тому має назву «Вогняна планета».
Земля – на ній існує життя, а також відбувається зміна пір року.
Марс – червоного кольору, тому що у ґрунті велика кількість звичайної іржі. Має два супутника Фобос «страх» та Деймос «жах». Відбувається зміна пір року.
Юпітер – найбільша планета, цар планет.
Сатурн – має кільця (товщиною 1 км) та 20 супутників, найбільший з них Титан, за розміром перевищує Меркурій.
Плутон – найменша та най холодна планета.
( Вчитель української мови на дошці розвішує таблички з назвами планет)
  Сонце                                                                                       Меркурій
  Земля                                                                                       Плутон
                                                                                                    Венера
                                                                                                    Марс
                                                                                                   Юпітер
                                                                                                   Сатурн
                                                                                                  Нібіру
Слайд 7
За гіпотезою деяких науковців існує ще одна планета – Нібіру. Траєкторія руху її відрізняється від інших планет.
Слайд 8
Хоча всі планети обертаються навколо Сонця з різною швидкістю, але рухаються вони в одному напрямку, з заходу на схід. А один раз у 84 роки вони опиняються на одній лінії. Цей момент називають парадом планет. В цьому році 21 грудня ми зможемо спостерігати за цим явищем.
Слайд 9
Планети ділять на групи.
Планети земної групи (Меркурій, Венера, Земля, Марс) – близько до Сонця, малі розміри, невелика кількість супутників.
Планети-гіганти (Юпітер, Сатурн, Уран, Нептун) – віддалені від Сонця, багато супутників, є кільця, великі за розмірами.
Плутон не належить до жодної з цих груп (за розмірами малий, а за складом подібний до планет-гігантів)
Слайд 10
Вчитель української мови
Подивились на мене, заплющили очі і уявили, що ви спіймали сонячного зайчика. Ви його лагідно гладите по ніжній м’якій шубці, а він вам посміхається.  Посміхніться і ви йому. Розплющить очі і почали працювати.
За весь період існування людини багато чого винайдено, але найголовніше серед всіх винаходів -  це слово. За допомогою слів ми передаємо свої думки, можемо спілкуватися, а головне, що  розуміємо  один одного. Тому існує в мові такий розділ, наука, яка вивчає мову – це лексикологія
Слайд 11
А що ж таке лексика?
Лексика - це словниковий склад мови. Українська мова належить до розвинених та майже ідеальних мов світу. Словник слів складає більше 150 тисяч, коли людина використовує в своєму мовленні лише 3 тисячі, а знає 5-6 тисяч.   
За своїм походження всі слова різні,властиві українській мові чи ні.
Тому всі слова поділяються на дві групи: корінні і запозичені.
Чи задавали ви собі питання, чому у всіх європейських мовах деякі слова звучать однаково? Тому що вони вийшли з одного кореня – індоєвропейської мови,далі мови розділилися і українська мова ввійшла до спільнослов’янських мов, пройшов час і ці мови розділилися на окремі групи , а українська, російська, білоруські мови відокремилися у східнослов’янську групу, а потім ще пройшов час і українська мова стала розвиватися окремо, але в цей період виникали слова і вони становили лексичний склад мови. Окрему лексичну групу слів становлять запозичені слова, вони приходили в українську мову в різні часи. Спочатку це були грецизми і латинізми, потім німецькі,голландські, французькі, тюркські слова.
Робота з словами на дошці.
Ø     Як ви гадаєте, чому ці слова розподілені на дві групи?(українські , запозичені)
Ø     Так, як ви гадаєте ,з якої мови до нас прийшли назви планет? (Давньої Греції, Риму)Так і залишили вони в нашій мові, а чому це так сталося ми розглянемо на наступних уроках мови.
Слайд 12
Фізкульт-
хвилинка
Ø     Тепер можна і задати питання, як же можна взнати чи це українське слово чи запозичене? Відповідь дуже проста. Існують ознаки визначення запозичених слів:
Ø     всі слова , що мають звук [ф], за походженням    є грецизмами   
та латинізмами (факт);
Ø      наявністю звукосполучень пс, кс (ксерокс);
Ø      кореневих частин бібліо, гео, біо, люк, фо ;
Ø      звукосполучення дж на початку  та інг (инг) в кінці слів (джем);
Ø      Початковий звук і літера а,е,і характерні тільки для 
    іншомовних слів (архів, ілюзія);
Ø      поєднання декількох приголосних звуків у словах (космос).
 Фізкультхвилинка
Учні виконують вправи разом з вчителями під музику і відео

V Закріплення ( 15  хв.)
  1. Розподільний диктант (Робота біля дошки)
Слайд 13
Вчитель української мови
Відпочили, а тепер спробуємо розподілити слова на дві колонки:
Працюємо ланцюжком, з поясненням
 Марс,небо, фантастика, місяць, човен, рух, спадок, зневага,джип, психіка.
Власне українські                                                 Запозичені
Небо                                                                       Марс
Місяць                                                                   фантастика
Човен                                                                     джип
Рух                                                                          психіка
Спадок                                              
Зневага

  1. Ігра – доміно та доповни таблицю (Парна робота )
Вчитель природознавства

  1. Знайди відповідність (Індивідуальна робота з взаємоперевіркою)

Слайд 14
Вчитель української мови
В українській мові лише 10% - це слова запозичені, 90%- це слова власне українські. Тож давайте перевіримо:  чи вірне тлумачення.
Знайди відповідність (Індивідуальна робота з взаємоперевіркою)
Сигнал                                    краєвид
Дистанція                               вада
Пейзаж                                   малюнок
Дефект                                   безлад
Ілюзія                                     знак
Горизонт                               омана
Ілюстрація                            віддаль
Фінал                                    обрій
Хаос                                      кінець
Після перевірки роботи поставте оцінку.

VI Домашнє завдання (1 хв.)
Укр. мова: Вивчити §46,  вправа 388
Природ. : Вивчити § 19, зош. ст.

VIІ Підсумок уроку. Оцінювання знань учнів (3 хв.)

Слайд 15
Вчитель природознавства
Ось і наближається до кінця урок. І нам потрібно дати відповідь на запитання, що є спільним між  лексикою і Сонячною системою.
А це нам допоможе кросворд.


  1. Цар планет (Юпітер)
  2. Планета, що має кільця (Сатурн)
  3. Беспорядочний рух частинок (хаос)
 
Висновок:
Вчитель української мови
Подивіться на ці слова в одному кросворді поєдналися і власне українське слово і запозичене. Який ми можемо зробити висновок до уроку.
(відповіді учнів)
Все в нашому світі поєднано рухом, якби не було руху не було нічого, навіть на уроці ми з вами рухаючись, отримали нові знання і закріпили вже набуті.
Слайд 16
До зустрічі на планеті Земля.
Share:
«Школа – це маленька держава. Вона не може існувати без ідеї, задуму, що захоплює дітей, учителів, батьків. Якщо така ідея зникає й не народжується нова, школа зупиняється у своєму розвитку. В ній нудьга і немає прогресу»

Блог кабінету хімії

Сайт КЗ "Ліцей НТН" КМР"

МАН України

Навчальний портал

Інформація для абітурєнта

Міністерство освіти й науки України

До мене завітало

На платформі Blogger.

Архів блогу