Мета: поглибити знання учнів про культурну спадщину України; формувати культуру взаємовідносин між людьми, повагу до традицій і звичаїв українського народу; виховувати почуття патріотизму, чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини; сприяти формуванню навичок толерантної поведінки.
Обладнання: Державний Прапор України; класна кімната прикрашена повітряними кульками, елементами народної символіки; записи музики.
Обладнання: Державний Прапор України; класна кімната прикрашена повітряними кульками, елементами народної символіки; записи музики.
Хід уроку
І. Організаційний момент.
Учні розташовуються в класній кімнаті. Лунає пісня «Лише у нас на Україні».
ІІ. Повідомлення теми і завдань
уроку.
Вчитель. Кожній людині мила своя
сторона! Земля, на якій ви народились, є рідною для вас, бо на ній живуть ваші
мама і тато, братики і сестрички, бабуся і дідусь – ваш рід, ваша родина.
Родина до родини – то народ.
Наш Перший урок пропоную розпочати
рядками про Батьківщину - Україну.
Моя Україна
Учень: На світі багато чудових країн,
Мені наймиліша, найкраща країна,
Яка піднялася, мов Фенікс, з руїн,
Безсмертна моя Україна.
Ти з давніх віків непокірна була
І волю свою боронила невпинно.
Нарешті збулося – її здобула
Звитяжна моя Україна.
На землях твоїх неозорих степів
Живе працьовита і чесна родина,
Хвилюється колосом стиглих хлібів
Моя золота Україна.
В садах і дібровах в вечірні часи
Чарує нас пісня дзвінка солов’їна,
І чути співочі дівчат голоси, –
Пісенна моя Україна.
Тепер ще не легко живеться тобі,
Є в тому, мабуть, особлива причина.
Та все подолає в тяжкій боротьбі
Незламна моя Україна.
Квітуй, мов калина, над плесами вод,
Будь в дружбі і праці міцна та єдина.
Хай буде щасливим твій вільний народ,
Прекрасна моя Україно!
ІІІ. Основна частина
Вчитель.
Трагічні події в Україні, починаючи з листопада минулого року, тривожать
та не залишають байдужими жодного громадянина країни. Кожному з нас необхідно
усвідомити, за що боролися учасники Євромайдану та АТО і заради чого вони жертвують своїм життям.
Відповіді учнів: свободу, волю, єдинство,
незалежність!!!
(Трагічно загинув в зоні АТО
колишній учень нашої школи Волохов Олексій)
Учитель: – Вшануємо пам’ять загиблих хвилиною мовчання.
Учень: Народе мій, пишаюся тобою:
Моя душа – частинка твого «Я».
Красою правди у святім двобою
Понад Майданом сонця лик сія…
Є нація! Хай знають всі у світі:
Ми є! Народ піднявся із колін!
І переможно сонце правди світить,
Співає гордо наш Державний Гімн.
(Звучить Державний Гімн України).
Учитель: – Україна – це отча земля,
рідний край, де ми народилися.
Погляньте на карту України. На нiй позначено кордони української землi. На півдні нашу державу омивають теплі
моря – Чорне й Азовське, є в нас чудові гори. Простір землі, заселений українським
народом великий. Щоб його перетнути, потрібно пішки йти із заходу на схід 90
днів, долаючи щодня по 30 км .
Сучасна
держава Україна утворилась у результаті розпаду Радянського Cоюзу 1 грудня 1991 року. Україна – унітарна
європейська держава. Нашими сусідами є такі країни: Білорусь, Росія, Польща,
Молдова, Угорщина, Румунія, Словаччина. Розвиваються рівноправні міждержавні економічні
зв’язки.
На жаль, у нас не все
гаразд на сьогоднішній день. І багато громадян України у пошуках кращого життя
виїздять в інші країни. Загарбники мають наміри
порушити кордони України.
З розвитком суспільства до людей
прийшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона – наш спільний дім, де всі
люди – сусіди. А з сусідами треба
знаходити спільну мову. У безмежному просторі різноманітних культур, релігій,
думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу з’явилася
толерантності.
Висновок: Толерантність
- вміння жити з іншими людьми та іншими ідеями в мирі та злагоді.
Колективний проект «Сонечко» (учні називають та прикріплюють записані на листочках слова,
формуючи проміні сонечка)
Вчитель: Я пропоную вам дати
характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.
У кожного на столах є конверти з різними якостями людини. Виберіть приклади
які відповідають людині з толерантним
відношенням.
Конверт: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта, повага,
розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів, грубість, милосердя,
благосклонність, скупість, надійність, заздрість, миролюбство, безпечність,
прощення, повага, оригінальність, діалог, конфлікт, підтримка,
співробітництво, ефектність, брехня,
згода, доброта, безвідповідальність.
Питання до учнів:
Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?
Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?
Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на
нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?
Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в
себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?
Висновок: Толерантна людина вміє дослухатися до інших, вміє
уживатися в колективі, розуміє і визнає, що у кожної людини є право на свою власну
думку.
Учитель: – Україна – одна з
найбільших держав Європи. За офіційною
статистикою на 1 січня 2014 року в Україні проживає 45,5 мільйонів осіб. За
цим показником Україна займає 29 місце у світі. Оскільки це велика країна,
то
живуть у ній люди різних національностей. Поряд з українцями на території
України проживають представники понад 100 національностей. (в нашому класі є представники 5
національностей, які гарно розуміють один одного та співіснують)
Конкурс «Мовознавство для
допитливих»:
Завдання: Здійсніть подорож
містами України і скажіть, хто вас зустріне:
у Києві – (киянин);
у Кіровограді – (кіровоградець);
у Харкові –(харків’янин);
у Львові – (львів’янин);
у Сумах – (сумчанин);
у Донбасі – (донбасівець);
в Одесі – (одесит);
у Чернівцях – (чернівчанин);
у Чернігові – (чернігівець);
у Полтаві – (полтавчанин).
Учитель: – Слава країни – це не
лише її територія, мова, природні
багатства, а головне – люди, які своїми здобутками прославляють країну на
весь
світ. Слід згадати найвидатніших з-поміж тих, чиї імена назавжди увійшли в
історичну пам’ять, у душу народу українського.
Тарас Григорович Шевченко – український поет, громадський діяч, і, як
кажуть самі українці, духовний батько сучасного українського народу.
Григорій Сковорода – педагог, поет, автор трактатів, байок, пісень.
Микола Лисенко, український композитор, автор опер «Тарас Бульба», «Наталка
Полтавка», «Енеїда», автор дитячих опер і оперет.
Михайло Грушевський – історик, організатор української науки, автор ілюстрованої
історії України.
Ігор Тамм – видатний фізик-теоретик, лауреат Нобелівської премії з
фізики. Його дитинство пройшло у Єлисаветграді (нині Кіровоград), закінчив
Єлисаветградську чоловічу гімназію (1913 р.).
Микола Амосов – видатний український лікар, учений у сфері серцево-судинної
хірургії, біокібернетик.
Леонід Каденюк – перший космонавт незалежної України, Герой України.
Відомі українські спортсмени:
Сергій Бубка (стрибки з жердиною), Лілія Подкопаєва (спортивна
гімнастика), Оксана Баюл (фігурне катання), Яна Клочкова (плавання), Олег
Блохін і Андрій Шевченко (футбол), Ірина Дерюгіна і Ганна Безсонова
(художня
гімнастика), брати Віталій та Володимир Клички, Василь Ломаченко і
Олександр Усик (бокс).
Творча
робота «Толерантний мир»
Вчитель: У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та
злагоді, зробити життя в Країні кращим. Якщо ти успішний - допоможи іншому,
якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.
Внесок
учнів:
1-й учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного
дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає
благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від
війн і конфліктів.
2-й учень. За останні 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч
війн, у яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік. Після Другої світової війни у
70 країнах відбулося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20
млн. чоловік. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише кілька
десятків років.
3-й учень. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська
війна, після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути
дружину своєму царю.
Середньовіччя – війни виникали на релігійній підставі. Хрестові
походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба
Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали
життя сотень тисяч людей та принесли
колосальні збитки.
4-й учень. Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу
за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над
усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало
трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
ІV. Підведення підсумків виховної
години.
Питання до учнів: Що зазвичай бажають люди одне
одному, вітаючи зі святами? (Щастя, благополуччя, добра, миру).
Учитель: Так, про це мріє кожен. Але щоб зберегти мир на нашій
планеті, в нашій країні, примножити добро і домогтися добробуту для всіх,
потрібно навчитися розуміти один одного, приймати один одного такими, якими ми
є, поважати культуру і внутрішній світ інших.
Україна багатонаціональна, багатомовна, але
Україна єдина.
Пам’ятаємо, не забуваємо і цінуємо нашу Батьківщину. Збережемо наш
патріотизм, віру та силу духу для наступних поколінь.
ДОДАТОК
«Дерево мудрості»
Учитель: – У прислів’ях, приказках,
крилатих виразах втілені моральні
цінності українського народу, які живуть сотні років та висвітлюють найвищу
мудрість – як бути Людиною.
«Без верби і калини…» (немає
України).
«Людина без рідної землі…» (як соловей без гнізда).
«За рідний край…» (життя віддай).
«Та земля мила…» (де мати народила).
«За народ і волю…» (віддамо життя і долю).
«Жити – …» (Вітчизні служити).
«Нема на світі другої України…» (немає другого Дніпра).
Вікторину «Чи знаєте ви Україну?»
1. У якій півкулі знаходиться на карті наша Батьківщина? (У східній).
2. На якому материку ми живемо? (Євразія).
3. Які країни межують з Україною на півночі? (Білорусь).
4. З якою державою Україна межує на сході? (Росія).
5. Коли країна проголосила свою незалежність? (24 серпня 1991 року).
6. Де знаходяться географічний центр Європи? (На території України в
Закарпатській області поблизу с. Ділове).
7. Яка називається найвища вершина Карпат? (Гора Говерла, 2061 м ).
8. Яка найбільша річка в Україні? (Дніпро).
9. Як називається столиця України? (м. Київ).
10. Яке найбільше озеро в Україні? (озеро Сасик).