23.11.14

ТОЛЕРАНТНІСТЬ – ШЛЯХ ДО МИРУ (виховна година)


       Мета і завдання: поглибити розуміння учнями поняття «толерантність»; розвивати почуття колективізму, вміння аналізувати та приймати рішення; виховувати чуйність, людяність, терпимість і небайдужість, почуття взаємодопомоги та дружнього прийняття іншої людини; сприяти формуванню навичок толерантної по­ведінки. Обладнання: комп’ютер, проектор, екран, презентація «Толерантність», картки, ватман, олівці, клей, журнали, газети.
Хід уроку
І. Організація класу до уроку.
Вправа «Бартер»
Вчитель: Я на свої долоні (показує їх) кладу свою любов до вас, розуміння, терпіння. Ви ж на свої долоні покладіть знання, уважність, повагу. А тепер давайте з вами зробимо обмін: я легенько здуваю до вас те, що лежить на моїх долонях, а ви здуваєте те, що лежить на ваших  долонях. Ось ми з вами здійснили бартер, а наскільки він успішний, побачимо в кінці виховної години.
А підводячи підсумок уроку. Вправа «Результати бартеру». Учні по черзі роблять висновки, про те,  чи знадобляться навички толерантної поведінки їм в житті.
ІІ Актуалізація та мотивація опорних знань
Гра «Витинанка» (учні працюють з роздатковим матеріалом)
Умова: всі вказівки виконуються відразу, без додаткових пояснень. Учням пропонується дотримуватись однакових інструкцій, працюючи з однаковими аркушами паперу. «Розділити аркуш на 4 частини, зрізати правий верхній кут, скласти фігуру навпіл, закруглити ножицями гострий кут, скласти фігуру навпіл, відрізати прямий кут, розгорнути аркуш, розглянути отриману фігуру. З чим вона асоціюється? Чому отримані витинанки відрізняються, усі ж виконували однакові інструкції?».
Вчитель: Витинанки, отримані в результаті вправи, вийшли різними, бо всі ми різні. Від того, що витинанки неоднакові, загальна картина лише виграє - вона стає різноманітнішою й видовищнішою. Так само різняться люди – дорослі та діти, добрі та злі, багаті та бідні, у них різні погляди, смаки, національність та віра. Добре це чи погано? Чи можуть відмінності між людьми стати причиною конфліктів, насилля, ворожнечі, а інколи й війни? Як навчитися жити в мирі та злагоді?Як бути Людиною на Землі?
ІІІ Основна частина
Вчитель: З розвитком суспільства до людей прийшло розуміння, що Земля не є надто великою, вона – наш спільний дім, де всі люди –  сусіди. А з сусідами треба знаходити спільну мову. У безмежному просторі різноманітних культур, релігій, думок, ідей, що належать людям різних країн на планеті, на допомогу з’явилася толерантності.
1. Інтерактивна вправа «Дерево Пізнання» (на мультимедійному екрані зображено дерево, учні по черзі відкривають листочки та зачитують інформацію)
Вчитель: Поняття «толерантність» у різних мовах має різні відтінки. Зараз  пригадаємо  лише  деякі:
- В англійській мові – це готовність і здатність без протесту сприймати особистість або подію.
- У французькій – повага свободи іншого, його способи думки, поведінки, політичних і релігійних поглядів.
- У китайській – уміння дозволяти, допускати, проявляти терпимість до
інших.
- В арабській – прощення, поблажливість, схильність до інших.
- У перській – терпіння, витривалість, готовність до примирення.
Питання до учнів:
– Яке з визначень вам імпонує ?
– Чому, на ваш погляд, в різних країнах визначення різні?
– Що об’єднує ці визначення?
Висновок: Толерантність - вміння жити з іншими людьми та іншими ідеями в мирі та злагоді.
2. Колективний проект «Сонечко» (учні називають та  прикріплюють записані на листочках слова, формуючи проміні сонечка)
Вчитель: Я пропоную вам дати характеристику людині, яка на вашу думку має якості толерантної особистості.
У кожного на столах є конверти з різними якостями людини. Виберіть не менше п’яти прикладів, які відповідають людині з толерантним відношенням.
Конверт 1: злорадство, егоїзм, конфлікт, доброта,повага, розуміння, співчуття, лояльність, тактовність, гнів.
Конверт 2: доброта, грубість, милосердя, співчуття, благосклонність, повага, скупість, надійність,заздрість, миролюбство.
Конверт 3: миролюбство, безпечність, заздрість, прощення,  повага, милосердя, оригінальність, діалог, безпечність, конфлікт
Конверт 4: підтримка, співробітництво, ефектність,  співчуття, скупість, брехня, згода, заздрість, доброта, безвідповідальність.
Питання до учнів:
Чи всі ми маємо якості, що зображені на «сонечку»?
Чи всі ми спокійно можемо вислухати один одного?
Підтримати в важку хвилину, зрозуміти не схожих на нас людей, вирішити конфлікти мирним шляхом?
Можливо ми можемо змінити себе? Зможемо виховати в себе ті якості, про які сьогодні йде мова? Як ми можемо це зробити?
Висновок: Толерантна людина вміє дослухатися до інших, вміє уживатися в колективі, розуміє і визнає, що у кожної людини є право на свою думку.
3. Психологічна вправа «Хто є хто» (на екрані зображені фото людей і учні за інструкцією вчителя визначають їх визначають)
Вчитель: На фото зображені реальні люди, частина з яких пре ступники, а інша – автори детективних романів та інших професій. Визначить, хто є хто?
Питання до учнів:
1.     Чи легко вам було виконати дане завдання?
2.     Чому нікому не вдалося вірно визначити, хто є хто?
3.     Наскільки об’єктивні ваші оцінки інших людей?
4.     Чи часто ви оцінюєте людей за зовнішніми ознаками?
Висновок: за зовнішнім виглядом визначити толерантну особистість майже неможливо, необхідно оцінювати внутрішні якості людини, її вчинки, культуру мовлення, поведінки та спілкування з оточуючими.
4. Гра «Секрети спілкування» (Кожній групі дається конверт, в якому розірвані фрази. Потрібно їх скласти і пояснити сенс)
Вчитель: Зараз ми разом згадаємо деякі секрети спілкування, які допомагають людині в її житті.
«Називай друга по імені, і він буде звертатися до тебе так само»
«Будь уважний до тих, хто тебе оточує, і люди будуть поважати тебе»
«Умій слухати і чути, і ти будеш почутий»
«Будь чемний, і в тебе буде багато друзів»
«Вмій себе поставити на місце іншого. І ти зможеш зрозуміти його вчинки »
Висновок: Важливо в колективі дотримуватись  правил толерантного спілкування:
Бути завжди уважним;
Бути терпимим в спорі і аргументувати свою думку;
Бути гуманним і милосердним;
Не ображати співрозмовника.
5. Творча робота «Толерантний мир»
Вчитель: У всіх людей одна спільна мета – жити в добрі та злагоді, зробити життя на Землі кращим. Якщо ти успішний - допоможи іншому, якщо ти щасливий - зроби щасливим когось поруч, будь щирим у своїх діях.
Внесок учнів:
1-й учень. Мир – це перша та необхідна умова для повноцінного дитинства. Немає більш несумісних понять, ніж війна та діти. І немає благороднішої мети у людства, ніж захистити дітей і всіх людей на Землі від війн і конфліктів.
2-й учень. За останні 5 тисяч років на планеті відбулося 14 тисяч війн, у яких загинуло майже 5 мільярдів чоловік. Після Другої світової війни у 70 країнах відбулося 130 збройних конфліктів і «малих» війн, у яких загинуло 20 млн. чоловік. За всю історію свого існування людство жило в мирі лише кілька десятків років.
3-й учень. Історичні факти війн такі: стародавній світ – Троянська війна, після викрадення Єлени ахейці розпочали війну з троянцями, щоб повернути дружину своєму царю.
Середньовіччя – війни  виникали на релігійній підставі. Хрестові походи підняли Європу на війну проти іновірців-мусульман, за визволення гроба Господнього в Єрусалимі і продовжувались майже 200 років. Ці походи забрали життя сотень тисяч людей  та принесли колосальні збитки.
4-й учень. Друга світова війна – Гітлер вважав арійську расу кращу за інші. Основний план Гітлера полягав у тому, щоб встановити панування над усім світом, перетворивши населення інших країн на рабів. Для світу це стало трагедією й призвело до смерті десятки мільйонів людей.
Завдання:  За допомогою даних матеріалів (олівці, ватман, клей, вирізки з газет та журналів, малюнки) створити емблему толерантності та розповісти про неї.
1етап   Кожна група обговорює символ, емблему, яка має толерантність.
Зображення емблеми переноситься на великий аркуш ватману.
2 етап  Кожна група  представляє та захищає свою емблему.

Питання до учнів: Що зазвичай бажають люди одне одному, вітаючи зі святами?         (Щастя, благополуччя, добра, миру).
Висновок: Так, про це мріє кожен. Але щоб зберегти мир на нашій планеті, примножити добро і домогтися добробуту для всіх, потрібно навчитися розуміти один одного, приймати один одного такими, якими ми є, поважати культуру і внутрішній світ інших, бути терпимим до несхожості інших на нас. Адже всі ми - люди, мешканці одного будинку - планети під назвою Земля.
ІV. Підведення підсумків
Вправа «Бартер»
Учні по черзі роблять висновки, про те,  чи знадобляться навички толерантної поведінки їм в житті.
Вчитель: У світі поширюється рух за толерантність, бо вона є необхідною умовою миру і демократії. Наш український народ неодноразово виявляв свою терпимість до інакодумців, здатність до компромісу, вміння виходити із проблемних ситуацій. Толерантність не є вродженою рисою характеру, її потрібно виховувати в себе з дитинства. Ми вчимося толерантності, щоб врятувати світ.
Список використаних джерел:
1.     Ефремцева С.А. Тренінг спілкування для старшокласників. Київ, 1994р.
2.     Кулагіна Г.А. Сто ігор з історії.  – Москва, 1983 р.
3.     Паламар А. О. Мудрость общения.- М.: Мол. гвардія, 1990р.
4.     Толерантність [Електронний ресурс] / Вікіпедія Вільна енциклопедія.
5.     Фалькович Т.А. Нетрадиційні форми роботи з батьками. Москва, 2005р



Share:
«Школа – це маленька держава. Вона не може існувати без ідеї, задуму, що захоплює дітей, учителів, батьків. Якщо така ідея зникає й не народжується нова, школа зупиняється у своєму розвитку. В ній нудьга і немає прогресу»

Блог кабінету хімії

Сайт КЗ "Ліцей НТН" КМР"

МАН України

Навчальний портал

Інформація для абітурєнта

Міністерство освіти й науки України

До мене завітало

На платформі Blogger.

Архів блогу